L’Editorial Síntesis ha editat el llibre Guía práctica para la elaboración de informes neuropsicológicos, escrit per Iban Onandia Hinchado professor associat a la UPV/EHU, Míriam Sánchez SanSegundo, professora adjunta del Departament de Psicologia de la Salut de la Universitat d’Alicante i Javier Oltra Cucarella, professor associat del Departament de Psicologia de la Salut de la Universitat d’Alicante.
Aquesta guia constitueix una eina de gran ajuda per a l’avaluació de l’atenció tant en edats infantojuvenils com en adults. Amb un llenguatge clar i concís, apte per a tots els professionals de la salut i de l’educació, s’estructura i desenvolupa des del vessant clínica amb l’objectiu d’ajudar i assessorar l’avaluador en l’anàlisi del funcionament atenció, sigui patològic o no. D’aquesta manera, els continguts que s’inclouen són eminentment pràctics, intentant a més incidir sobre fenòmens contemporanis que determinen de manera clara l’acompliment d’aquesta funció (com, per exemple, el fenomen de l’TDAH o el consum de tòxics). Així, s’inicia la guia fent un breu recorregut històric pel periple que el constructe atencional ha recorregut i en quins models es fonamenta l’avaluació actualment, al que segueix l’anàlisi de l’atenció en relació amb les restants funcions neuropsicològiques. Posteriorment, s’examinen succintament les proves i protocols que es fan servir per al mesurament d’atenció, seguit d’una profunda visió al voltant de la disfunció en aquesta àrea. Per a això, es recorren condicions que alteren aquesta funció, distingint aquelles que són pròpies de l’etapa infantojuvenil de les que esdevenen ja en l’edat adulta. Finalment, es dedica tot un capítol a il·lustrar el que s’ha analitzat en tota la guia mitjançant vinyetes clíniques, el que realça el valor pràctic i aplicat d’aquesta guia.